Alleen goede voornemens werken niet

  • Berichtcategorie:Blog / Training Tips
  • Leestijd:3 minuten gelezen
Je bekijkt nu Alleen goede voornemens werken niet

Goede voornemens… The Cycling Academy oprichtster Sheila doet er niet meer aan mee. Sheila: “In februari wist al niet meer wat ze waren.” Toch is Sheila dé PRO coach met de meeste ervaring op mentaal gebied. Vandaag vertelt ze wat volgens haar het geheim is bij het behalen van jouw (sportieve) doelen!

Sheila

Als PRO coach begeleidt Sheila jaarlijks meerdere atleten op hun weg naar sportief succes. Ze put hierbij uit haar eigen ervaring als triatleet en haar deelname aan o.a. Alpe d’HuZes. Ook was ze als teamleader nauw betrokken bij de voorbereiding van de beide Tour for Life teams. Ze weet dus als geen ander wat er komt kijken bij het stellen en halen van doelen.

Sheila onderscheidt zich hierin van de andere PRO coaches door haar ruime ervaring op mentaal vlak. Als executive coach hielp ze jarenlang topmanagers bij het ontwikkelen van hun volledige potentieel. Ze deed hierbij inzichten op die ze nu gebruikt om sporters te helpen bij hun uitdagingen. Ze kijkt hierbij verder dan de fysieke mogelijkheden en beperkingen. In haar trainingsvoorstellen speelt de mentale kracht van de sporter ook een belangrijke rol. Ze weet dan ook als geen ander dat deze mentale kracht een ongoing process is, en niet iets wat je op 1 januari oproept…

Goede voornemens

Vroeger naar bed, meer water drinken, vaker gaan sporten. Als Sheila nadenkt over de goede voornemens die ze zich vroeger stelde, dan realiseert ze zich dat ze meestal te vaag bleven.

Sheila: “En dat is nu juist het gevaar van goede voornemens. Als je ze niet koppelt aan een tastbaar doel – d.w.z. een specifiek evenement, of een specifieke datum en een meetbaar eindresultaat – dan zakken die voornemens heel snel weer weg. Want wanneer heb je ze eigenlijk behaald? En wanneer weet je dat je op de goede weg bent? Een tastbaar doel vraagt om een concreet plan, een pad dat je moet volgen. Het gaat niet alleen om een idee, het gaat om actie!”

Vervolgens is het ook belangrijk dat je realistisch bent bij het maken van een plan. Sheila: “Vaak zie ik mensen die meer willen dan hun situatie toelaat. Hierdoor wordt het moeilijk om het doel nog te behalen. Dit zorgt óf voor demotivatie omdat de gewenste voortgang niet wordt bereikt óf het zorgt ervoor dat de sporter uiteindelijk opgebrand raakt, omdat hij/zij veel te veel van zichzelf vraagt. Een goed plan houdt ook rekening met o.a. het werk en de sociale situatie van de sporter. Heeft de sporter kinderen die in het weekend naar allerlei clubjes moeten worden gebracht, of is hij/zij vrij om elk weekend een lange fietstocht te maken? En is overwerk eerder regel dan uitzondering of is de werkgever van de atleet juist flexibel en zijn er bijvoorbeeld faciliteiten om met de fiets naar het werk te gaan?“

Hulp bij jouw trainingsschema’s

Fiets jij dit jaar 1000 kilometer door de Dolomieten? Of wil jij zes keer Alpe d’Huez beklimmen? En heb jij echt geen idee waar je moet beginnen? Of twijfel je hoe je zo’n ambitieus doel combineert met jouw drukke leventje? Neem dan contact op met Sheila via sheila@thecyclingacademy.nl.

Trainingsschema wielrennen