+31 6 82 27 48 39 info@thecyclingacademy.nl

Het is Covid-19 wat nu de klok slaat. Uit voorzorg werken mijn man en ik de komende twee weken thuis, nadat we een weekje in het uiterste noorden van Italië hebben geskied. Ook al zie ik Covid-19 als een griep variant, en roept mijn dochter de hele dag: sharing is caring. Ik realiseer me maar al te goed dat dit soort virussen voor een deel van onze medemens dodelijk kan zijn. Oppassen dus!

Als sporter moet je extra oppassen. Door de trainingen die je afwerkt, doe je niet alleen een beroep op je conditie en lichaam, maar ook op je immuunsysteem. Als je daarnaast nog stress hebt op je werk of als er thuis zieke gezinsleden rondlopen dan kan een simpel koudje je trainingsvoortgang behoorlijk vertragen.

Een collega TrainingPeaks Level 2 coach, geeft de volgende tips die de kans verkleinen dat je bij het eerste de beste virus volledig uit het veld wordt geslagen. Er zijn drie gebieden waarop je maatregelen kunt nemen: Training, Voeding en Lifestyle.

Daarnaast zijn er nog een paar next level tips die je misschien wat raar in de oren klinken.

Tips voor je trainingen

  • Werk met een geperiodiseerd schema. We hebben al vaker geschreven over deze manier van schema’s samenstellen. Maar de rustweek in de cycle geeft je lichaam net die rust die ervoor zorgt dat ook je immuunsysteem weer kan opkrabbelen.
  • Houd je trainingsvolume en intensiteit beperkt. Probeer beide heel geleidelijk toe te laten nemen. Hoogstens 5-10% per week.
  • Heb extra aandacht voor recovery dagen. Deze zijn zeker in flu season heilig. Geef je lichaam tijd om te herstellen.

Tips voor een gezonde voeding

  • Er is veel discussie over het wel of niet nemen van extra vitaminen of aminozuren. De een zegt dat je met de juiste en gebalanceerde voeding, niets extra’s nodig hebt. Als dat bij jou het geval is, laat dan vooral de supplementen staan. In alle andere gevallen, zijn Vitamine C & D en Magnesium, naast Probiotica, prima aanvullingen die bij veel sporters het voordeel inmiddels hebben laten zien.
  • Waar je geen concessies mag doen is het eten van voldoende groente en fruit. Dat blijft de basis van goede sportvoeding.
  • De hype van tegenwoordig is het laten staan van je koolhydraten. Als sporter heb je ze nodig, ze vormen namelijk de brandstof voor je prestatie. Of te wel: eat your carbs en dan uiteraard de gezonde varianten.

Tips voor een healthy lifestyle

  • We weten allemaal dat stress een enorme invloed op je heeft. Op de langere termijn leidt het zelfs tot burn outs. Het wordt heel makkelijk gezegd: voorkom stress, of beter nog: zorg dat je goed herstelt van stress.
  • Een beetje in het verlengde, is slapen. Niet voor niets is er zo veel aandacht voor het fenomeen slapen. Als sporter al helemaal. Het is niet voor niets dat wielrenners in de Tour eigenlijk maar twee dingen doen : Fietsen en slapen/rusten. Zorg dat je goed slaapt!
  • Zorg dat je uit de buurt blijft van zieke mensen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als een van de kinderen weer wat heeft opgepikt op school of het kinderdagverblijf. Afstand bewaren en goed je handen wassen, eigenlijk alles wat je nu meekrijgt van het RIVM m.b.t. Covid-19 is belangrijk.
  • Mocht je dan toch klachten krijgen, pas je trainingsregime aan. Check bijvoorbeeld dagelijks je HrV (Hearth Rate Variablilty), die geeft je een indicatie hoe je lichaam er aan toe is. Ik gebruik zelf de app Welltory. Niet heel nauwkeurig, maar geeft een goede indicatie.

Als je nu denkt, dat is te veel en te ingewikkeld. Schakel dan gewoon een PRO Coach in. Zij kunnen je helpen om het seizoen zo goed mogelijk door te komen.

Next level tips om niet ziek te worden

Mocht je serieus next level willen gaan, dan kun je aan de volgende dingen denken:

  • Geef geen handen of knuffels… zoenen is helemaal uit den boze
  • Gebruik altijd je eigen pen, leen geen pennen van anderen en leen je eigen spullen niet uit
  • Drink uit je eigen fles en niet uit servies of glazen van een ander
  • Gebruik altijd en overal je eigen bestek, liefs niet van dat wegwerp spul (=niet goed voor ons milieu).
  • Vermijd deurklinken, liftknopjes en het scherm van je smartphone!

Heel veel succes en stay healthy!

Sheila