The Cycling Academy PROVorige week hadden we hele even temperaturen met dubbele cijfers in Nederland. Misschien ben jij wel voor het eerst in lange tijd naar buiten geweest voor een rit op de racefiets. En misschien dacht je wel ‘Ai, die conditie is wel eens beter geweest…’. Je hebt jezelf gelijk voorgenomen om eens wat vaker een langere rit te maken. Maar ja, nu vriest het alweer… Ben jij bang dat jij de komende lente niet vooruit zult komen? Of denk jij dat jij die lange afstanden nooit gaat redden? Het is nog niet te laat! Ook nu kun jij nog grote stappen zetten door te gaan fietsen met een persoonlijk trainingsschema.

Inventarisatie

Ten eerste is het belangrijk om te weten wat je in het nieuwe wielerseizoen wil gaan doen. Welke ambities heb je? Heb je je al ingeschreven voor een specifiek evenement? En niet geheel onbelangrijk: hoelang heb je nog tot dit evenement? Wat het ook is, je zult tijd vrij moeten maken om te gaan trainen. Hoeveel tijd hangt in de eerste instantie van je agenda af, maar ook van datgene wat je al gedaan hebt in het ‘off-season’. Maak een inschatting van je hoeveelheid trainingstijd en zorg (eventueel met hulp) voor een zo efficiënt mogelijk plan. Gericht fietsen is belangrijker dan veel fietsen. Denk daarnaast ook aan de mogelijkheden om creatief met je tijd om te gaan. Misschien kun je jouw woon-werk verkeer wel inzetten als trainingstijd of kun je eens wat vaker op de fiets naar een afspraak aan de andere kant van het land.

Het plan

Of je nu veel of weinig tijd hebt, train met een structuur en met een plan. Trainingsplannen worden gemaakt op basis van drie pijlers: 1) omvang, 2) frequentie, en 3) intensiteit. Deze drie moeten in evenwicht zijn, waarbij de focus in elke fase anders kan liggen.

Wil je graag weten of je progressie boekt, werk dan met cijfers. Onderga een inspanningstest en houd je voortgang bij aan de hand van hartslag of wattage gegevens. Het lijkt ingewikkeld maar dat valt in de praktijk wel mee. Onthoud dat trainingen anders zijn dan rondjes voor je plezier fietsen. Elke training heeft een doel en dat komt terug in je plan.

De veelgemaakte fout is dat wielrenners vaak denken, hoe meer omvang ik maak hoe beter. (Ofwel, als ik maar heel veel en lang ga fietsen, dan word ik vanzelf beter). Dit geldt zeker voor beginnende fietsers; zeker wanneer het gaat om het opbouwen van duurvermogen. Maar zodra je meer kilometers op de teller hebt en de ervaringsjaren gaan tellen, dan heb je meer aan specifieke trainingen.

Tot slot, vergeet nooit aan je hersteltijd. Doe je dat wel dan ligt overtraining op de loer.

Wil jij ook een persoonlijk trainingsschema?

The Cycling Academy PRO is gespecialiseerd in het coachen van wielrenners. De afgelopen jaren hebben we zowel beginners als gevorderden naar hun eigen doel begeleid. Hierbij houden we rekening met persoonlijkse fysiologische gegevens en bouwen een schema dat rekening houdt met de agenda van je werk, je gezin en de rest van je sociale leven. Klik hier om meer te lezen over The Cycling Academy PRO en/of om een intake aan te vragen.