Afgelopen winter hebben we als The Cycling Academy verschillende vragen mogen voorleggen aan Joe Friel, Founder of TrainingPeaks! De volgende vraag kwam van één van onze deelnemers;

Ik ben aan het trainen voor een lange cyclo sportieve. Ik heb helaas geen tijd om mijn lange rustige duurtrainingen te doen. Kan ik dit oplossen door kortere intensievere trainingen te doen?

Joe Friel is een groot voorstander van effectief en effiecient trainen, echter, op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Dit is namelijk afhankelijk van de context, de doelstelling en de historie van de atleet.

Hoeveel ervaring heb je?

Als je een newbee bent en dit je eerste of tweede jaar wordt waarin je aan zoiets groot begint, is het belangrijk om aan de basis te werken. Dit houdt in dat het beter is om een wat behoudender schema te hanteren. Een veilige optie is om veel tijd in je base periode door te brengen en trainingcyclus van 4 weken naar 3 weken terug te brengen. Dit betekent dus veel duurtrainingen, km maken, wennen aan de fiets en zelfvertrouwen kweken. Kortere intensievere trainingen komen dan later en worden goed verteerd mede door de basis die is gelegd. Onderschat lange en zware cyclo’s niet. Geef jezelf de tijd om hierin te groeien door echt tijd op de fiets door te brengen.

Aan de andere kant, als je een ervaren rot bent en je weet wat je te wachten staat, dan heb je meer mogelijkheden. Afhankelijk van je onderhouden basis kun je baat hebben bij kortere intensievere trainingen i.p.v. de lange lage zones trainingen. Het is dan wel belangrijk om je Rest and Recovery goed te monitoren. Lange duurtrainingen horen er ook bij, maar het lichaam is gewend om prestaties te leveren. Deze ervaring geeft je de mogelijkheid om wat creatiever met je trainingstijd om te gaan.

Wat is je doel?

Doelstellingen gaan verder dan: ik wil die cyclo doen. Als PRO Coaches gaan we dan vragen stellen: Wat wil je bereiken? Gaat het om uitrijden, een podiumplek of iets daartussen in? Wat is je bagage en fysieke capaciteit? Welke trainingsaanpak past het beste bij je en welke trainingen zijn key? Hoe groter de uitdaging hoe kritischer je moet zijn. Als je enkel twee uurtjes in de week kunt spinnen en je hebt geen enkele ervaring in de bergen, dan is de Marmotte met een beschikbare trainingsperiode van 3 maanden wellicht wat te hoog gegrepen. Wees je dus bewust van je doel en wat ervoor voor nodig is om deze of uit te rijden of te winnen.

Een goed trainingsschema, los van het doel, is een schema waar structuur en inhoudelijke trainingsvariatie de basis zijn. Er bestaan geen short cuts. Bij lange cyclo’s horen kilometers en in de bergen hoogtemeters. Natuurlijk kun je met creativiteit wel wat aan tijdswinst behalen, maar weet dat er meerdere factoren mee spelen bij de keuze van je trainingsvormen. Ga niet zomaar af op de het advies van goedbedoelde wielervriend, maar laat je goed adviseren voor dat je aan dit proces begint.

De visie van The Cycling Academy

Als PRO Coaches zoeken we altijd naar de balans tussen training, werk, privé en trainingshistorie. Hoe deze puzzel in elkaar gelegd kan worden is afhankelijk van je doel. Soms zullen we daarom het gesprek met je aangaan of iets op korte termijn wel of niet haalbaar is en gaan we op zoek naar alternatieven. Het gaat immers om jouw sportieve succes binnen de kaders die jij aangeeft.