Afgelopen winter hebben we als The Cycling Academy verschillende vragen mogen voorleggen aan Joe Friel, Founder of TrainingPeaks! Vraag 3 werd gesteld door een van onze deelnemers:

Zijn er ademhalingstechnieken die je aanraadt tijdens trainingen?

Mindfulness en sporten

Momenteel is mindful sporten een trend aan het worden. Een combinatie van sporten en mindfulness waarbij een ademhaling enkel door de neus, een verlengde uitademing en Power Breathing centraal staan. Dit soort ademtechnieken werden al als een belangrijke factor gezien bij het algemeen welbevinden en stress reductie. Maar ook tijdens trainingen wordt steeds vaker gezien dat mindfulness een belangrijke toegevoegde waarde kan hebben.

Gebruikt Joe Friel speciale ademhalingstechnieken?

Aan Joe Friel hebben wij gevraagd of hij ook meegaat in de mindful sporten trend. Zijn antwoord hierin was kort en krachtig. Hier doe ik niets mee, zei hij. “Tijdens trainingen en wedstrijden is het belangrijk dat er voldoende zuurstof in het systeem komt, hoe je dat doet is mij om het even”. Een helder antwoord.

Ademhalen is iets wat je automatisch doet, je denkt er niet over na. Alleen als je benauwd bent of onder water zwemt, wordt ademhalen een dingetje. Het is inmiddels bewezen dat ademhalen en de wijze waarop je dat doet een belangrijke rol speelt als je gestrest of zenuwachtig bent. Er wordt niet voor niets gezegd, ik moet even op adem komen als je net een inspanning hebt geleverd. Ook binnen trainingen kan het helpen om op momenten dat het zwaar is te letten op je ademhaling. Het is een prachtig focuspunt om door moeilijke punten heen te komen of om na een beklimming je herstel te bevorderen. Welke methode je kiest is heel persoonlijk en wat ons betreft een kwestie van uitproberen.

Ga je harder fietsen door op een bepaalde manier adem te halen? Joe Friel denkt van niet. Maar of het een rol kan spelen bij het herstel en een stukje mindfulness op de fiets? Dat zeker!

De visie van The Cycling Academy

Als PRO Coaches zijn we gebrand op R&R. Rest & Recovery is een belangrijk onderdeel van het groeiproces. Een van de tools die je daarvoor kunt gebruiken is ademhaling. Door je ademhaling onder controle te brengen na een zware klim, help je je lichaam om sneller te herstellen van de inspanning en je klaar te maken voor de volgende uitdaging. Hoe rustiger je ademhaling, des te beter je door je training heen komt.