Afgelopen winter hebben we als The Cycling Academy verschillende vragen mogen voorleggen aan Joe Friel, Founder of TrainingPeaks! Een van de vragen kwam van onze deelnemers en deze was:

Ik wil de Alpe d’HueZ een aantal keer beklimmen in het kader van het Alpe d’Huzes evenement. Op welke intensiteit kan ik dit het beste doen?

Zorg voor een lage hartslag

Helaas bestaat er geen eenduidig antwoord op deze vraag. Joe stelt dat dit afhangt van de duur van de prestatie, in combinatie met het wattage dat geleverd moet worden. Wanneer je één of zes keer de Alpe opgaat is een groot verschil en zul je daarom ook als zodanig moeten benaderen. Een handige richtlijn is: hoe langer de prestatie duurt, hoe lager je hartslag moet zijn wil je finishen.

Een tijdrit is over het algemeen kort en heftig. Het doel van een tijdrit is om in zo min mogelijk tijd de afstand tussen A en B af te leggen. Je hartslag zal over het algemeen dicht bij je omslagpunt komen of zelfs erover heen gaan. Doe je een IronMan? Ga er dan maar van uit dat je tussen de 10 en 12 uur aan het presteren bent. Je hartslag moet je dan zo laag mogelijk zien te houden. Je houdt het immers niet vol om 10 uur rondom je omslagpunt te presteren. Zo simpel is het.

Hoe belangrijk is een goede planning?

Ten aanzien van de Alpe d’Huez kan ik uit ervaring vertellen dat je elke klim moet plannen. Het is heel verleidelijk om je aan het begin te laten meeslepen in de emotie van het evenement, het enthousiasme en de wens om eindelijk vliegend van start te gaan. Naar deze dag heb je lang uitgekeken. Tijdens de duurtrainingen van The Cycling Academy werd mij deze vraag vaak gesteld. Mijn antwoord was en blijft, probeer zo veel mogelijk uit je D3 te blijven als je vaker dan twee keer de Alpe op wil. Dit betekent dat je op momenten misschien met een slakkengang klimt en misschien wat vaker in de bochten moet pauzeren. Je hebt een bepaalde voorraad energie die je zo goed mogelijk moet verdelen over de verschillende beklimmingen.

Alles valt en staat met voorbereiding. Hoe beter getraind je bent en hoe gunstiger de verhouding van de wattage per kilogram lichaamsgewicht, hoe beter je de energie kan verdelen en op sommige stukjes ook een risico kan nemen.

De visie van The Cycling Academy

De coaches van The Cycling Academy wensen alle deelnemers van Alpe D’HuZes 2018 een geweldige dag. Zoals bij elk evenement valt het en staat de uitkomst ook met de vorm van de dag. Zorg daarom voor voldoende rust en ontspanning. Houd de weerberichten in de gaten en ontwerp een strategie voor wat betreft eten en drinken. Denk van te voren ook na over je kleding tijdens het klimmen en de afdaling. Elke beklimming is er één, maar vlak de afdaling niet uit. Vind het je spannend om af te dalen, doe het rustig aan het laat je niet opjagen. Houd het veilig en geniet ervan!