Afgelopen winter hebben we als The Cycling Academy verschillende vragen mogen voorleggen aan Joe Friel, Founder of TrainingPeaks! Een van de vragen kwam van onze deelnemers en deze was:

Wat is FTP?

Een indicatie van jouw fitheid op de fiets

Joe Friel noemt FTP het meest belangrijke gegeven om mee te trainen. De letterlijke vertaling is: Functional Threshold Power. Het maximale wattage dat je op dat moment gedurende een uur kunt volhouden op de fiets. In het Nederlands wordt het ook wel drempel of omslagpunt genoemd, alhoewel dat vanuit de wetenschap niet helemaal hetzelfde is.

Je FTP geeft een indicatie van je fitheid op de fiets, de hoeveelheid vermogen die je kunt leveren. Dit getal (In combinatie met je lichaamsgewicht) kan je vergelijken met andere renners. Je FTP kan veranderen. Over het algemeen niet met hele grote stappen, maar met een consistente training kan jij je FTP zeker verbeteren.

De visie van The Cycling Academy

PRO Coaching werkt met atleten die vaak niet de beschikbaarheid hebben over een wattage meter op de fiets. In plaats daarvan werken we met een hartslagmeter. Ook met een hartslagmeter blijft het principe hetzelfde. De maximale hartslag die je een uur lang kunt volhouden op de fiets. Het geeft dan geen FTP maar een FThr (Functional Threshold Heartrate).

Het gebruik van je hartslag tijdens trainingen is een betrouwbare methode, maar minder accuraat dan een wattage meter. Hartslag kan onder invloed van vermoeidheid of stress een vertekend beeld geven. Ook zie je dat je hartslag pas laat reageert op plotselinge versnellingen of explosiviteit. Dat is op zich geen probleem. Wanneer het wel zinvol is om een wattage meter te gebruiken in plaats van een hartslagmeter, is bij een meerdaagse cyclo. Je ziet bijvoorbeeld, dat na een aantal dagen je hartslag niet meer meekomt met de inspanning die het lichaam levert. Dit heeft te maken vermoeidheid. Daarom zie je in de grote rondes dat alle renners met een wattage meter rondrijden.

In de laatste tijdrit van de Tour de France 2018, gewonnen door Tom Dumoulin, gaf Tom aan geen wattage meter te gebruiken en ook geen informatie van buitenaf te willen ontvangen. Ook al was er vooraf een uitgebreid plan op basis van wattage en percentages gemaakt door een inspanningsfysioloog. Tom Dumoulin kent zijn lichaam door en door en weet precies wanneer hij over de FTP grens gaat, op gevoel. Maar niet alleen dat! Ook weet hij hoe hij zijn energie moet verdelen, zonder zichzelf op te blazen. Bij onze eigen atleten zien we wel eens dat vanwege enthousiasme of spanning, de renners te hard van stapel gaan en zichzelf opblazen. Met het gevolg dat het ‘kaarsje voor de finish uitgaat’. Daarom is het als amateur altijd goed om met een hartslag meter of wattage meter te rijden, al is het alleen maar om er achteraf van te leren.

Binnen PRO Coaching werken we altijd met hartslag of wattage gegevens. Trainen op gevoel en het maken van schema’s op bijvoorbeeld RPE weergave (Rate of Perceived Exertion) doen we op hoge uitzondering. Trainen is het ontwikkelen van gevoel en effectief trainen is controleren of je gevoel overeenkomt met de werkelijkheid. Data is daarom een belangrijk onderdeel van trainen en ontwikkelen binnen PRO Coaching en hier hechten we dus dan ook veel waarde aan.