+31 6 82 27 48 39 info@thecyclingacademy.nl

The Cycling Academy PRO Coaching voegt een nieuwe coach toe aan haar gelederen. Tom Sieverding. Tom heeft de opleiding tot PRO Coach inclusief stage afgerond en mag zich nu PRO Coach noemen! Wij zijn heel blij met Tom en we zijn er van overtuigd dat hij een mooie aanvulling is in ons team!

Het PRO Team The Cycling Academy – www.thecyclingacademy.nl/pro/

Artikel van Tom Sieverding: Fietsblessures

Als bewegingswetenschapper, fysiotherapeut en fietsliefhebber help ik veel wielrenners, mountainbikers en triatleten nadat ze geblesseerd zijn geraakt. Bij het gros van de blessures gaat het om overbelasting en moeten we de oorzaak dus zoeken in het trainingsschema of de toepassing daarvan. Vaak is de opbouw te snel of is er juist sprake van een lange periode waarin minder getraind werd gevolgd door een te snelle hervatting van de trainingen. Vaak moet het trainingsplan flink worden bijgesteld en in combinatie met gerichte therapie kan de weg omhoog weer worden hervat.

Een andere veel voorkomende oorzaak bij blessures is het materiaal en dan vooral de afstemming daarvan. In de afgelopen jaren ben ik me gaan verdiepen in de zin en onzin van ‘bikefitting’. Ik ben daarbij vooral op zoek gegaan naar de wetenschappelijke onderbouwing van de verschillende afstel parameters, zoal zadelhoogte, stuurafstand, afstelling voetplaatjes, cranklengte, etc. Uit al deze wetenschappelijke onderzoeken komt steeds naar voren, dat er niet zoiets is als ‘de’ ideale afstelling. Het is eerder een range van mogelijkheden, waarbij ieder individu op een andere manier binnen deze range is af te stellen. Uit ervaring weet ik, dat er zelfs mensen buiten de standaarddeviatie vallen, omdat simpelweg de anatomie en fysiologische mogelijkheden van verschillende sporters zeer ver uit elkaar liggen.

Met dit gegeven houden de meeste commerciële bikefit-bedrijven geen rekening. Je ziet steeds meer bedrijven, zoals fietsenzaken, die zich bezig houden met het aanmeten van de juiste fiets en het bepalen van de ‘juiste’ afstelling. Er is echter nogal veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende bikefit-centra. Dit komt vooral, omdat de zogenaamde bikefitters mensen zijn, die zeer veel verstand hebben van fietsen, handig zijn met getallen en techniek, maar veel te weinig snappen van de anatomie en fysiologie van de sporter. Er wordt dan ook te vaak slechts één afstelling berekent en daar moet de fietser het dan mee doen.

Ook is er bij de consument onterecht veel ontzag en vertrouwen in de gelikte presentatie van de bikefit-centra en de veel te dure bikefit-apparatuur. Als die laatste apparatuur wordt bedient, door iemand met anatomische en sportmedische kennis, dan is dat natuurlijk een hele goede combinatie. Echter is daar lang niet altijd sprake van. Bovendien kan deze expert ook met veel eenvoudigere hulpmiddelen iemand goed op de fiets zetten en op basis van blessure geschiedenis afstellingsfouten achterhalen en corrigeren.

Tot slot zou een goede bikefitting geen eenmalige gebeurtenis moeten zijn, maar juist een analyse waarbij bikefitter en sporter op een aantal opvolgende afspraken tot een optimale fietsafstelling komen. Ikzelf hou mij niet zozeer bezig met bikefitting. Vanuit de fysiotherapie praktijk probeer ik samen met de fietser afstellingsfouten te achterhalen en zodoende iemand van blessures af te helpen. Dit is vaak een proces, waarbij we meerdere mogelijkheden uitproberen. Kennis van bikefitting combineer ik met een uitgebreide fysiek onderzoek en blessure analyse. Naast behandeling van fietsers, deel ik deze kennis graag met trainers en coaches. Tijdens de opleiding van de Cycling Academy Pro Coach, verzorg ik één van de modules, die geheel in het teken staat van blessures bij fietsers. Hierbij deel ik de laatste wetenschappelijke inzichten en combineer ik deze met praktische kennis en ervaring. Het doel daarbij is, dat de cursist voldoende praktische handvatten krijgt om zelf tot een eenvoudige blessure analyse te komen waarbij het trainingsplan en de fietsafstelling meegenomen worden.