Vanmorgen bladerde ik door het blad Fietssport Magazine van de NTFU. Het is mooi magazine geworden. Laagdrempelig. Met veel aandacht voor clubs en verenigingen. Wat mij vooral opviel, is de nadruk op de gezelligheid, het lekker samen fietsen. Ofwel, het sociale aspect van fietsen. Steeds meer Nederlanders stappen op de racefiets, vooral om te genieten en samen met anderen lekker te fietsen.

In mijn praktijk kom ik een ander soort fietser tegen. Eentje die plant, structureert, met data en vragen rondfietst. Die het sociale aspect van fietsen enorm waardeert, maar thuis wel direct achter de laptop kruipt om te kijken naar Intensity Factoren, Stress Scores, wattages en hartslaggegevens van de rit. En er zijn zelfs fietsers bij die elke rit tot op de bodem analyseren en van slag raken als de uitkomsten niet voldoen aan hun verwachtingen.

Er is ook een grote groep die daar precies tussenin zit. Die het sociale aspect belangrijk vindt, maar ook graag meetbaar beter wil worden. Behoor jij tot die groep? Dan heb ik 3 tips voor je:

1: Wat is jouw trainingsdoel waard?

Is er een evenement waar je voor wilt trainen? Wat is je doel dan precies: wil je finishen, een bepaalde gemiddelde snelheid rijden, sneller zijn dan vorig jaar, mee kunnen komen in de kopgroep of misschien een betere klimmer worden?

Als je je doel helder hebt, is de volgende vraag meteen: wat is het je waard? Heb je er geld, tijd en heel veel eenzame kilometers voor over? Realiseer je dat je af en toe ‘moet’ trainen en dat het sociale aspect naar de achtergrond zal verdwijnen. Als je echt een uitdagend doel nastreeft, is trainen (helaas) niet altijd alleen maar leuk. Gaat jou dat te ver, kijk dan nog eens goed naar je doel.

2: Werk een tijdje met een coach en leer

Coaches kijken naar jou als atleet, bepalen wat je aan bagage meeneemt en zetten dat af tegen je doel. Ze een maken trainingsplan op hoofdlijnen en vullen dat op week- en dagbasis in. Ze bestuderen en analyseren de trainingsdata en beoordelen of de trainingen de gewenste vooruitgang opleveren. Een goede coach kijkt bovendien naar de context van een atleet. Hoe ziet de rest van zijn of haar leven eruit en hoe past dat met de trainingen? Zo ja, welke creatieve oplossingen zijn er dan om trainen een natuurlijk onderdeel te maken van iemands agenda.

Door een tijdje nauw met een coach samen te werken, leer je veel over trainen, trainingsvormen, het effect op jouw lichaam, herstel en evenementen die het beste bij je passen.

3: Blijf genieten

Lol en plezier blijven de basis van iedere sporter. Je bent niet begonnen met fietsen omdat het moest, maar omdat je het – om welke reden dan ook – leuk vond. Hoe hard je soms ook traint, vergeet die lol en dat plezier niet. Ga af en toe ook een rondje fietsen, zonder trainingsdoelstelling, data of verwachtingen. Gewoon omdat het leuk is.

De hoofdfoto is afkomstig van de website van TrainingPeaks. Met dit programma monitoren onze coaches de trainingsvoortgang van de duursporters die zij begeleiden. Wil jij meer weten over onze persoonlijke begeleidingsmogelijkheden bij het behalen van jouw doel, klik dan hier.