+31 6 82 27 48 39 info@thecyclingacademy.nl

Als trainers en coaches van The Cycling Academy krijgen we vaak deze vraag van onze deelnemers: is spinning of RPM een goede training gedurende de winter. Ik heb mij dit ook lang afgevraagd, ook toen ik begon als spinninginstructeur.

Voor alle duidelijkheid, spinning verschilt van RPM. RPM is een voorgeschreven training waar de volgorde van de nummers en de intensiteit vastliggen. Het is niet de bedoeling om als trainer hier iets aan te veranderen. Standaard zitten er 2 of 3 pieken in en een track waarin je rustig bij kan komen. Wanneer je klimt, vlakke weg rijdt of jumpt ligt vast. Spinning is in zoverre anders dat de training helemaal zelf door de trainer wordt gemaakt. Dit vraagt wat andere vaardigheden dan die van RPM instructeur. Een spinninginstructeur ontwerpt zelf de training en kan kiezen waar de nadruk ligt, Is het klimmen, interval of een mix ervan ook de muziek wordt vrij gekozen.

Nu terug naar de vraag: is spinning of RPM een goede workout voor wielrenners. Mijn antwoord zou een wedervraag zijn namelijk: wat is je doel? Bottomline: wielrennen is een duursport, de meesten van ons streven er naar om langere tochten te maken met of zonder hoogtemeters. Anderen willen graag in het seizoen lekker met de wielerclub kunnen meefietsen zonder al te veel ambitie. Beide zijn valide doelen. De basisregel die  we bij The Cycling Academy hanteren, train datgene wat nodig is om je doel te bereiken. Als je een meerdaagse toch wil rijden train dan je duurvermogen, je herstelvermogen, snelheid en weerstand. Alle aspecten die er voor zorgen dat jij over de hele linie goed voorbereid bent.

Hoort daar spinning/RPM bij? Dat kan. Als interval- of weerstandstraining zeker, mits je zelf in de gaten kunt houden wat je traint. Welke intensiteit kies je: onder of boven je drempel, de verhouding piekmomenten versus hersteltijd. Is er voldoende tijd om op te warmen en voldoende tijd voor de cooling down. Als aanvulling op de lange rustige duurtrainingen kan spinning/RPM zeker toegevoegde waarde hebben. De fun factor van spinning/RPM is natuurlijk ook niet onbelangrijk.

Met onze drukke levens is het al lastig genoeg om je trainingsomvang te maken. Een uurtje spinnen lijkt dan de uitkomst. Het advies: Zorg dat je je spaarzame trainingstijd zo zinvol mogelijk inzet, passend bij het doel dat je nastreeft. Een van de misvattingen is, ik wil hard fietsen dus moet ik ook hard trainen. Intensieve trainingen zijn onmisbaar  om sneller te worden maar wel op basis van een goed ontwikkeld duurvermogen. Oftewel probeer eerst maar eens maximaal vermogen in je lage duurzones te ontwikkelen. Dat lukt eigenlijk alleen door in je lage duurzones te trainen.

Kortom, denk goed na over je doel, wat heb je nodig om dat te bereiken, wat moet je trainen en zorg voor een evenwichtig programma. Spinning/RPM kan daar zeker in passen. Niet als basistraining maar, wanneer je er aan toe bent, als een intensieve prikkel bovenop je rustige duurtraining.