+31 6 82 27 48 39 info@thecyclingacademy.nl

Als het goed is hebben jullie voor het eerst de Under/Over’s erop zitten. Een pittige trainingsvorm die de focus legt rond de anaerobe drempel. Vaak zijn het relatief korte intervallen van minder dan 10 minuten waar de intensiteit schommelt net onder de drempel naar kort boven de drempel.

Waarom Under-Over’s?

Er zijn twee belangrijke redenen voor het bestaan van dit soort intervallen.

1. De Fysiologische respons

Bij inspanning ontstaat lactaat als bijproduct. Vanaf de anaerobe drempel is de productie van lactaat groter dan de afbraak hiervan. Kortom, je houdt het niet lang meer vol.
Op het moment dat je intervallen doet waarbij je schommelt rond die drempel, ben je onder meer die afbraak/omzetting van lactaat aan het trainen. Met als gevolg dat je beter herstelt vlak onder de drempel.

Dit soort inspanningen komen vaak genoeg voor. Neem bijvoorbeeld de snelle zondagochtendrit of het verteren van steilere stukken tijdens een klimcyclo.

2. Mentale weerbaarheid

Een sterke kop brengt je verder in deze sport. Bij de Under-Over’s is vooral de “Under” na de “Over” de scherpsrechter. Je bent net het rood in gegaan en kan amper herstellen op de “Under”-intensiteit. Echter zodra je de ademhaling weer onder controle hebt ben je warempel in staat om het zure gevoel in je benen in te wisselen voor iets dat lijkt op kracht. En dat meerdere keren achter elkaar in een training terwijl het steeds zwaarder wordt..

Tja…echt een pittige workout dus, maar als je fit bent, zijn er weinig (solo) trainingssessies die zo belonend zijn.

Nog meer mogelijkheden

De intervallen bieden nog meer mogelijkheden. Je kan ze specifieker maken door de lengtes van de Under/Over’s korter of langer te maken. Of de volgorde om te draaien. Dat laatste is bijvoorbeeld interessant voor disciplines waar snel wordt gestart (mtb of cyclocross wedstrijden).

Kortom een prachtige toevoeging op de reguliere intervallen! Ik wens je veel succes dit buitenseizoen.

Deze blog is geschreven door Joost Rusche.