+31 6 82 27 48 39 info@thecyclingacademy.nl

Regelmatig krijgen wij van onze deelnemers de vraag welke hartslagmeter ze het beste kunnen gebruiken tijdens onze indoor duurtrainingen. Er zijn zoveel verschillende hartslagmeters te koop dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Helaas is er niet één hartslagmeter die het allerbeste is, ook omdat het ervan afhangt wat je nog meer met je hartslagmeter wil doen. Wij vroegen de trainers van The Cycling Academy welke hartslagmeter zij aanraden. Wij zijn benieuwd naar jouw aanvullingen!

Duurtraining & hartslag

Voordat we kijken naar de adviezen van onze trainers m.b.t. hartslagmeters, willen we eerst even stilstaan bij de vraag: ‘Waarom zou ik met een hartslagmeter trainen?’. Bij The Cycling Academy trainen we op basis van hartslagzones. Onze duurtrainingen zijn opgebouwd aan de hand van een algemeen trainingsschema, waarbij de trainingen intensiever worden naarmate het buitenseizoen begint*. Zoals je in de piramide hieronder kunt zien, heeft elke training in een bepaalde hartslagzone weer een andere functie.

Wielrennen hartslagmeterWil je meer weten over trainen op hartslag en de verschillende hartslagzones? Lees dan ons blog ‘Trainen op hartslag: het gebruik van hartslagzones voor je fietstrainingen.’

Welke hartslagmeter? Dit zeggen onze trainers!

Hartslaghorloges

“Tijdens mijn eerste seizoen bij The Cycling Academy had ik een hartslaghorloge van Decathlon. Lekker low budget en doet primair wat het moet doen: ter plekke je hartslag meten en tonen.”

“Ik zweer al jaren bij Polar. De laatste jaren gebruik ik er één met snelheid, cadans en hartslagzones (RC3/GPS). Deze Polar is gecodeerd, d.w.z. ze pikken uitsluitend mijn hartslagmeter op en niet die van mijn fietsende buurman of buurvrouw met hartslagmeter.”

“Ik heb hartslaghorloge van Polar en een Garmin 800. Ik vind vooral belangrijk dat de band lekker zit. Vroeger had je van zo’n harde electrodes, maar volgens mij verkopen ze die nu nog amper). Verder merk ik weinig verschil tussen beide.”

“Voor de beginnende fietser zou ik een simpele hartslagmeter van het merk Polar willen adviseren, omdat dit merk betrouwbaar en degelijk is. Uit eigen ervaring weet ik dat de service bij Polar ook goed is. Ik bezit zelf een Polar PS 300, die ik als horloge gebruik bij  cardio toestellen.”

“Ik heb een Garmin Vivoactive voor de dagelijkse kracht, zwem, loop, (binnen) fietstrainingen en golf rondes. Daarnaast heb ik een Garmin 810 voor de lange ritten buiten (batterijduur en navigatie) en een Garmin 910XT (batterijduur en het snel combineren van verschillende disciplines) voor de triatlon wedstrijden en koppel- en intervaltrainingen. Het voordeel van de Vivoactive en de 810 is de bluetooth verbinding met Garmin Connect/ Trainingpeaks en Strava.”

Fietscomputers met GPS & hartslagmeter

“Ik heb een Garmin (Edge 800 en inmiddels de Edge 1000) met daarbij de Garmin hartslagmeterband. Dit werkt ook prima, maar is een relatief dure investering als je alleen maar komt trainen bij The Cycling Academy. De Garmin is echter een waardevolle investering voor buitenfietsers die ook op GPS willen rijden en het belangrijk vinden om allerlei dingen achteraf te kunnen analyseren in bijvoorbeeld TrainingPeaks, Garmin Connect en/of Strava.”

“Ik heb nu de Garmin Edge 800. Ik vind de Garmin een geweldig apparaat, waarmee ik alle informatie krijg te zien die ik nodig heb om te trainen (hartslag, cadans e.d.) en bovendien de kaart erbij. De originele hartslagband van Garmin was vrij stug. Toen de contacten van deze hartslagband slecht werden, heb ik de Wahoo Tickr hartslagmeterband gekocht. Deze hartslagband is soepeler en heeft Bluetooth. Daarmee kun je  dus indoor ook aan app op de telefoon gebruiken.”

“Tot voor kort maakte ik gebruik van de Garmin Edge 705 GPS. Momenteel valt deze bij het navigeren tijdens tochten wel eens uit, daarom heb ik nu een Garmin Edge 810 aangeschaft, mede door de tijdsduur van de stroomvoorziening van de accu. Bij de Wattbike trainingen gebruik ik de Garmin in combinatie met mijn Garmin hartslagband. Zo kan ik op een toestel al mijn trainingsdata bijhouden (vermogen,hartslag en cadans) .Op de 810 kan ik ook de temperatuur en TSS (opgebouwde vermoeidheid)  aflezen. Naast de trainingsdata heb ik de Garmin zeer vaak gebruikt voor het navigeren van de door mij uitgezette tochten. Ook intervaltrainingen met de timer heb ik regelmatig gebruikt.”

Smartphone apps met hartslagband

“Inmiddels gebruik ik de Garmin hartslagmeter niet meer maar ben over op de Wahoo Tickr hartslagmeter overgestapt. Deze heeft naast de ANT+ verbinding (nodig voor Garmin Edge en Wattbike) ook een Bluetooth verbinding.  Hierdoor kun je de hartslagmeter ook gebruiken bij je Smartphone apps en Apple Watch.”

“Mijn vrouw heeft onlangs nieuwe Polar M400 aangeschaft. De heeft een app voor uitlezen op smartphone. Dit is een erg mooi apparaat met dezelfde features als mijn apparaat (snelheid, cadans, hartslagzones en gecodeerd).”

Vermogensmeter

“Op de vraag welke hartslagmeter(s) ik gebruik en wat mijn ervaring daarmee is voor mij de hartslagmeter op de tweede plaats komen te staan. Ik begrijp dat deze tools voor de doorsnee fietser te complex zijn, maar voor de fanatieke fietser of trainer een onmisbaar hulpmiddel om je prestaties of die van een ander goed te monitoren. Ik maak al sinds 2010 gebruik van een vermogensmeter Powertap in het achterwiel van mijn racefiets. Deze gebruik ik in combinatie met de Garmin Edge.”

Conclusie

Aan de hand van deze ervaringen kunnen we concluderen dat de keuze voor een hartslagmeter afhankelijk is van je budget, of je het apparaat ook buiten wil gebruiken en welke overige functies je graag wil gebruiken. Train je alleen binnen kies dan voor een horloge waarmee je je trainingsdata kunt uploaden naar een computerprogramma, zoals Strava of Trainingspeaks. Het merk doet er daarbij minder toe dan de hartslagband zelf. Het is belangrijk dat deze hartslagband gecodeerd is.  Wanneer je meerdere sporten doet, zoek dan naar een multisport horloge. Hardlopen met een fietcomputer is bijvoorbeeld niet erg handig.

Ga voor een specifieke fietscomputer wanneer je het apparaat ook buiten op je racefiets wil gebruiken, zoals de Garmin Edge of Mio. Kijk hierbij vooral naar batterijduur, wel/geen navigatie en of er een hartslagband bij zit. Mocht je op een gegeven moment apparaten willen toevoegen om je cadans en vermogen te meten dan is het handig als deze apparaten ook werken met je fietscomputer.

* Onze trainingsschema’s zijn opgebouwd volgens het principe van lineaire periodisering. Bij lineaire periodisering loopt de intensiteit van de trainingen op. Deze trainingsopbouw is redelijk standaard en het meest geschikt voor beginnende fietsers. De opbouw van de intensiteit is van licht (Duurzone 1) naar zwaar (Duurzone 3, soms ook boven het omslagpunt). De duur van trainingen wordt daarbij in eerste instantie steeds wat langer, bij hoge intensiteit worden de trainingen weer korter.