Geen motivatie om te fietsen? 5 tips om je de winter door te helpen!

  • Berichtcategorie:Training Tips
  • Leestijd:5 minuten gelezen
Geen motivatie om te fietsen? 5 tips om je de winter door te helpen!

Je staat ’s ochtends op, doet de gordijnen open en jawel; het is weer zo’n grauwe koude winterse dag. Niemand van je fiets vrienden stapt vandaag op de fiets. Waarom zou jij dat dan wel doen? Soms is het lastig om je motivatie te vinden en op de fiets te stappen. Toch wil je graag de winter door- en uitkomen. Hieronder vijf tips om jouw motivatie een boost te geven.

Tip 1! Focus op zaken waar je invloed op hebt

De bekende Amerikaanse auteur Steven Covey heeft in zijn Circle of Influence model het belang beschreven van de focus op zaken waar je invloed op hebt. Besteed daarnaast zo
weinig mogelijk energie aan zaken waar je geen invloed op hebt.

Wat bedoelt hij hiermee?

Zaken waar je geen invloed op hebt zijn bijvoorbeeld:

  • Het wel of niet doorgaan van een sportevenement
  • Het weer van vandaag
  • Het nu heersende coronavirus

Al deze zaken kun je niet beïnvloeden en het heeft weinig zin je hierover op te winden.

Zaken die je wél kunt beïnvloeden zijn bijvoorbeeld:

  • Gaat je evenement niet door? Ga niet bij de pakken neerzitten en maak een nieuw plan zoals een eigen bedachte route of samen 100km fietsen met een vriend.
  • Is het weer niet goed vandaag en kun je niet trainen? Verzin een alternatief. Binnen op de tacx, een uurtje in de sportschool of een rondje lopen, ook dat is een training en vergroot de basis die je legt in de winter.
  • En wat betreft het corona virus: Ondanks alle beperkingen mogen we nog steeds naar buiten om onze geliefde sport te beoefenen. We mogen nog steeds met meerdere sporters tegelijk naar buiten. Spreek samen af en ga naar buiten.

Denk in mogelijkheden, dan gaat er een wereld voor je open.

Tip 2! Stel een doel

Een tweede belangrijke factor die invloed heeft op jouw motivatie is het hebben van een doel. Zonder doel zal het lastig zijn om morgenochtend weer op de fiets te stappen en vanavond dat heerlijke koekje te laten liggen in je koektrommel. Met een concreet doel voor ogen, stap je morgenochtend wat makkelijker op de fiets en laat je vanavond het koekje toch maar even liggen.

En met betrekking tot dat doel: hoe ambitieuzer het doel, hoe groter je motivatie zal zijn en hoe sneller en vaker je op de fiets zal stappen. Voor een serieus doel zoals La Marmotte of de Alpe d’Huzes heb je al snel 6-8 maanden voorbereiding nodig. Een alternatief doel kan zijn dat je minimaal 1 of 2 keer per week op de fiets wilt zitten. Of minimaal 50 of 100 kilometer per week. Kies snel een doel voor het nieuwe jaar en begin aan je basis te werken. Bij voorkeur een doel dat net een stapje verder iets dan het laatste grote doel dat je afgelopen jaar behaald hebt.

Tip 3! Doe het samen

Voor velen onder ons is het niet makkelijk om alleen te trainen of om alleen naar een specifiek doel toe te werken. Zelfs voor profs is dit lastig.

Onze prof schaatsers trainen samen met elkaar “op Thialf”. Olympische atleten ontmoeten elkaar op trainingscentra zoals Papendal en profwielrenners ontmoeten elkaar op bekende trainingslocaties in Monaco, Girona en Mallorca. Ze motiveren elkaar om samen te trainen, samen beter te worden.

Dus wat kun jij doen? Zoek gelijkgestemden in jouw omgeving met dezelfde of vergelijkbare doelen en ga samen trainen. De winterperiode zal voor een groot deel uit duurtrainingen bestaan en die kun je zelfs met enig niveauverschil prima samen doen.

Spreek samen ook vaste tijdstippen en tussentijdse doelen af. En heb je een keer geen zin? Dan ga je echt wel als die ander op jouw voordeur staat te bonken. Je bent elkaars stok achter de deur, het is gezellig en motiveert .

Tip 4! Breng structuur aan

Mocht je de motivatie niet hebben om spontaan te gaan trainen, zet de trainingen dan in je agenda, op een vaste dag op een vast tijdstip. Laat je omgeving weten dat die training er vanaf nu elke week in staat.

Maak van dat trainingsmoment een gewoonte. Net zoals de gewoonte om direct na het opstaan een kop koffie te zetten, heb je voortaan als gewoonte om bijvoorbeeld op de dinsdagochtend direct na de koffie je fiets te pakken en te gaan trainen. Na verloop van tijd gaan je huisgenoten jouw eraan herinneren “dat het dinsdag is en je op de fiets moet zitten”. Hoe mooi is dat? Gratis motivatie ontvangen vanuit je omgeving!

Tip 5! Koop spullen die je motiveren

Heb jij ook weleens een fietsvriend gehad in jouw omgeving die “wel 2km/uur sneller is op zijn standaard rondje” nu hij een nieuwe fiets heeft gekocht? Natuurlijk is dit grotendeels flauwekul, maar het is wel bewezen dat een nieuwe fiets net dat extra beetje motivatie kan geven om op de fiets te stappen én net iets harder te trappen. Daarom gaat hij dus harder.

Moet je dan meteen een nieuwe fiets kopen? Nee, natuurlijk niet. Kleine zaken kunnen ook een verschil maken in de winter. Een goed fietsjack bijvoorbeeld, of goede winterschoenen. Misschien was je fietshelm toe aan vervanging omdat deze al wat ouder werd of koop je die nieuwe fietsbril die in de aanbieding was bij de Decathlon.

Na een nieuwe aankoop, wil je die toch eens “in het echt” proberen. Op je eerste rit, is het een geheel nieuwe ervaring. Op de tweede en derde rit , begin je al aan je nieuwe spullen te wennen en kijk eens: je hebt er alweer drie ritten op zitten en bent al een deel van de maand doorgekomen, zonder dat je moeite had om op de fiets te stappen.

Lukt het je ondanks bovenstaande tips nog niet om motivatie te krijgen voor het nieuwe fietsseizoen maar heb je wel een ambitieus doel in gedachten? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen je helpen!