Kort-kort: welke wielerkleding trek je aan bij welke temperatuur?

  • Berichtcategorie:Blog / Training Tips
  • Leestijd:2 minuten gelezen

Er staat een heerlijk warm weekend voor de deur, waarin we weer massaal op de fiets stappen. De afgelopen maand is de temperatuur toegenomen en wordt er langzaam aan weer meer met blote knieën gefietst. Toch ontstaat er onder wielrenners steevast een discussie over wanneer het verantwoord is om je been- of kniestukken thuis te laten, met name met het oog op het voorkomen van knieklachten. Wij vroegen het onze samenwerkingspartner O-Sommet, specialist op het gebied van training onder begeleiding van fysiotherapeuten. Op basis van jarenlange ervaring geven zij een aantal adviezen. Dit is geen wet van meden en perzen, maar wel een goede richtlijn.

Tussen de 8 en de 12 graden
Een lange broek, of een korte broek met beenstukken. Verder een shirt met lange mouwen (of mouwstukken). Zweetshirt en windstopper.

Tussen de 12 en de 18 graden
Hier is een driekwart broek erg prettig. Verder is een zomershirt met lange mouwen aan te bevelen. Of gewoon korte mouwen met armstukken natuurlijk. Onder het shirt dan een zweetshirt (met korte mouwen). Verder gewoon schoe­nen, sokken, korte handschoenen en weer de helm (en eventueel bandana). Ook de windstopper is zeker aan te raden.

Tussen 18 en 25 graden
Bij deze temperatuur volstaat een korte broek met een zomershirt. Draag er wel een zweetshirt onder. Vertrek je ‘s ochtends net onder deze temperatuur, dan is een windstopper handig. Deze heeft geen mouwen, een open achterkant en wordt dus niet snel te warm. Toch biedt de voorkant net genoeg warmte om de ochtendkou te breken.

Boven de 25 graden
Bij een temperatuur boven de 25 graden volstaat een korte broek met een zomershirt. Eventueel een zweetshirt eronder, maar dat is eigenlijk niet nodig. Verder schoenen, gewone korte sokken, Korte handschoenen en een helm natuurlijk.

Knieklachten
Door het onvoldoende warmhouden van het kniegewricht tijdens het fietsen kunnen knieklachten ontstaan. Naast het fietsen met blote knieën bij een te lage temperatuur zijn er een aantal andere zaken die knieklachten kunnen veroorzaken, zoals bijvoorbeeld verkeerd afgestelde schoenplaatjes, een te hoog of een te laag zadel, fietsen met een te zware versnelling of de manier van trainen. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, maar mochten de knieklachten al zijn ontstaan dan kan O-Sommet aan de hand van sportspecifieke testen de exacte klachten opsporen en doorverwijzen naar de juiste fysiotherapeut.