Sportieve doelen: hoe zorg ik voor de juiste mentale focus?

  • Berichtcategorie:Blog / Training Tips
  • Leestijd:4 minuten gelezen
Sportieve doelen: hoe zorg ik voor de juiste mentale focus?

Blog van Sheila: “Ik heb dit geschreven vanuit mijzelf, omdat dit niet uit de literatuur komt maar uit mijn eigen ervaringen. Dit blog schrijf ik daarom bewust op persoonlijke titel.”

Duurtraining wielrennenHet afgelopen jaar zijn wij binnen het PRO programma van The Cycling Academy gestuit op mensen met – zoals wij het noemen – ‘een enorm harde kop’. Zoals ‘Piet’. Onlangs fietste hij een meerdaagse cyclo, welke hij op één col na helemaal uitgereden heeft. In 2016 wil hij deze cyclo opnieuw fietsen, maar dan helemaal. Hij zocht contact met ons om zich – mede vanwege zijn medische verleden – hierbij persoonlijk te laten begeleiden. Na het ontvangen van zijn inspanningstest viel mijn mond open van verbazing: op basis van deze gegevens was de geleverde prestatie eigenlijk niet mogelijk of op zijn minst een (te) zware uitputtingsslag. Dit voorbeeld van Piet laat zien hoe belangrijk het mentale aspect is bij het behalen van een sportief doel. Daarom besteden we binnen het PRO programma en tijdens de trainingen speciale aandacht aan dit aspect.

PRO: persoonlijke begeleiding bij het behalen van jouw sportieve doelen
Als wij besluiten iemand te coachen binnen het PRO programma kijken we altijd naar iemands motivatie, sportverleden, prestaties, doelen en de resultaten van een inspanningstest. (Dit laatste is verplicht om te kunnen starten met verantwoorde coaching). Dat is aardig wat informatie waaruit je een aantal dingen kunt voorspellen, maar ook de mentale gesteldheid van iemand kunt inschatten. Deze mentale gesteldheid kan een belangrijke rol spelen bij het behalen van jouw sportieve doelen. Zoals bij Piet: na enkele gesprekken bleek dat hij een enorme dosis positieve wilskracht heeft. Deze wilskracht wist hij op een hele effectieve manier in te zetten om zijn doelen te halen.

Mentaal vs. fysiek
Voor alle duidelijkheid: mentale hardheid vervangt niet belang van fysieke fitheid. Stel je voor dat je superfit bent. Je VO2max is nog nooit zo hoog geweest, je zit in een koers of een beklimming en het gaat lekker. Dat heb je voor een heel groot gedeelte te danken aan je fysieke fitheid. Maar als er tijdens diezelfde koers of beklimming iets gebeurt waardoor je mentaal een knal krijgt dan kom je geen meter meer vooruit. Die mentale knal kan van alles zijn: lek rijden, zware tegenwind, gelost worden, een ongeluk zien plaatsvinden of tijdens de koers je meerdere erkennen in je maat die amper getraind heeft. Op zo’n moment kan een goed ontwikkelde wilskracht je helpen om weer verder te gaan.

Kun je dit mentale aspect trainen?
Ja! In de sportpsychologie wordt er gewerkt met het stellen van doelen, het visualiseren van deze doelen en het inbouwen van rituelen en routines die je houvast geven. Dit geeft je structuur en een context waarbinnen je rust kunt vinden in je voorbereiding en tijdens je prestatie. Het begint wat mij betreft met het helder onder woorden brengen van 1)  wat je motiveert, 2) voor wie je het doet, 3) je zelfkennis (o.a. je geloof in jezelf) en 4) je huidige situatie (wat kun je nu, wat zit erin, hoe haal je het eruit). Daarnaast raad ik je aan om iemand te zoeken die je helpt bij de focus op het doel. Iemand die begrijpt dat er minder leuke trainingen en moeilijke momenten zijn, maar je weer helpt herinneren aan punt 1 en 2.

Hoe train je dit mentale aspect?
Een voorbeeld van het trainen van het mentale aspect is een D1 training. Uren in het zadel, een snelheid waar je je misschien wel voor schaamt, ingehaald worden door fietsers die je, als je een beetje aanzet, makkelijk kan hebben. Tegenwind of hellingen zorgen ervoor dat je snelheid nog verder zakt. Ofwel, hier is niets aan. D1 training is nu net niet de reden waarom je die carbon fiets gekocht hebt, of die dure helm. Jij als goed geïnformeerde wielerfanaat weet dat D1 training als onderdeel van het totale plaatje cruciaal is voor je succes in de bergen of in een wedstrijd. Hoe sterk ben je dan? Ga je door in je D1, of laat je je toch verleiden?

Een sterke wilskracht of mentale hardheid is niet iets waar je mee geboren wordt, maar een vaardigheid die je ontwikkelt en die je moet blijven trainen. Een beetje hulp daarbij kan geen kwaad. Ben je benieuwd naar wat wij hierin kunnen betekenen, kijk dan eens op de informatiepagina over het PRO programma!