• Wil jij getraind starten aan het wielerseizoen 2017? Train met ons mee! Schrijf je in!

  • info@thecyclingacademy.nl of +31 6 82 27 48 39

Indoortrainingen

5feb2013-1

Duurtrainen

Wielrennen wordt steeds populairder. Lekker fietsen, trainen en koersen spreekt steeds meer mensen aan. Maar in de winter zien veel wielrenners een terugval in conditie. Hierdoor beginen de echte lange trainingen pas in de lente en zijn ambitieuze doelstellingen zoals Alpe d’Huzes en Tour for Live voor beginnend wielrenners moeilijk haalbaar. The Cycling Academy is gespecialiseerd in het ‘seizoenklaar’-maken van wielrenners. Of je nu beginnend of ervaren bent, met The Cycling Academy bereid je je in de winter voor op een  zomerseizoen met topprestaties.

Als basis voor een goed trainingsprogramma gebruikt De Cycling Academy het klassieke supercompensatiemodel. Van trainen word je alleen maar slechter. Het klinkt vreemd, maar ga maar bij jezelf na hoe fit je je voelt na een intensieve fietstraining van 2 uur. Je prestatievermogen is aan het eind van de training lager dan aan het begin van de training. Om uiteindelijk weer goed uitgerust aan je volgende training te kunnen beginnen, moet je herstellen. Dat betekent niet alleen uitrusten, maar ook goed en verantwoord eten en drinken om je energievoorraden aan te vullen.De kunst van goed trainen is om de trainingsprikkels en het herstel op elkaar af te stemmen. Bij De Cycling Academy helpen we je op het juiste moment en met de juiste intensiteit te trainen.

Naast de timing van de trainingen is natuurlijk ook de inhoud van de training van belang. Een sprinter heeft niks aan urenlange duurtrainingen en een marathonloper heeft niks aan zware explosieve krachttraining. Afhankelijk van het doel dat je hebt wordt de inhoud van elke training bepaald en worden de verschillende trainingen op elkaar afgestemd.

Fietsers bereiden zich over het algemeen in de winter voor op fietstochten/cyclo’s/klassiekers in het voorjaar van 150-250km of nog extremere doelstellingen zoals het 6 keer beklimmen van de Alpe d’Huez met Alpe d’Huzes. Dat betekent dat minimaal 80% van de trainingen in het teken moet staan van het vergroten van het duurvermogen.

DSC_9341

De Cycling Academy® organiseert daarom in de winter  duurtrainingen. In het begin 3 uur fietsen in de lage hartslag zones D1 en D2, in verschillende tempo’s later pakken we hele korte stukjes D3 erbij en gaan we trainen op het fietsen rond je omslagpunt.  Deze training, met name de D1 en D2 training is bedoelt om je conditionele basis te leggen. Idealiter train je daarnaast nog twee keer, één keer een kortere duurtraining en daarnaast een interval training. Wij helpen je graag  een trainingschema op te stellen dat past bij je doelstelling, conditie en je beschikbare tijd.

 

 

De Cycling Academy werkt met een onderscheidende filosofie  voor de duurtrainingen  gebaseerd op 5 thema’s:

  1. Verstandig: trainen met een hartslagmeter en op basis van je eigen sportmedische keuring
  2. Gefaciliteerd: je traint onder begeleiding van een ervaren wielrenner/trainer
  3. Kennisintensief: tijdens de training krijg je informatie over hoe te trainen/voeding/blessures/techniek/materiaal
  4. Samen: je traint niet alleen maar samen in een groep gelijk gestemden van verschillend niveau
  5. Doelgericht: je werkt gericht aan je doel, dat kan zijn het uitrijden van een toertocht of het 6x beklimmen van de Alpe d’Huez. Je kan regelmatig je vooruitgang objectief meten door te trainen op een Wattbike.

 

Comments are closed.