Voorbereiding op het wielerseizoen: hoogtemeters

  • Berichtcategorie:Blog / Training Tips
  • Leestijd:3 minuten gelezen

Heb jij straks voldoende hoogtemeters in de benen voor jouw sportieve doel?

De wind maakt je sterk. Sterk genoeg om straks die bergen te beklimmen. Maand na maand bereid je je voor op jouw grote fietsavontuur. Uur na uur trap je kilometer na kilometer weg.  Wij hebben over het algemeen dan wel geen heuvels in Nederland, maar hee, wij zijn wel hele sterke fietsers. Kijk maar naar één van de beste Nederlandse klimmers, Bauke Mollema. Hij komt toch ook uit Groningen, daar is het zo plat als een dubbeltje. Met die bergen van de Marmotte, Tour for Life of Giro di Kika komt het wel goed. Toch?

Gelukkig kun je ook in Nederland in de winter een goede basis leggen voor de zomermaanden. Zelfs als je dan de bergen in gaat kun je fysiek voldoende opbouwen om een paar flinke reuzen te temmen. Toch is het slim om – als je in de vlakkere gedeeltes van Nederland woont – ook wat hoogtemeters op te nemen in je trainingsschema. Er zijn namelijk twee factoren die bij het fietsen in de bergen aanzienlijk anders zijn dan bij het fietsen op het vlakke: je trapfrequentie en de positie van je lichaam ten opzicht van de trapas. Allereerst de trapfrequentie, deze is in de bergen niet alleen lager, maar varieert ook meer door het continue verschil in stijgingspercentage. Het vinden van de juiste cadans is dan ook een stuk lastiger dan op het vlakke. Daarnaast komt in de bergen op de fiets het zwaartepunt meer achter de trapas te liggen. Ook dit kan even wennen zijn. Nu kun je natuurlijk je fiets in een apparaat zetten dat deze helling wel maakt, maar dan nog blijft de beweging statischer dan in het echt. (Er bestaat wel een fietstrainer waarbij je dit kunt doen, maar dit apparaat is behoorlijk prijzig). Je kunt dan beter net als professionele wielrenners al in het trainingsseizoen wat heuvels en bergen opzoeken. Wat steile korte heuveltjes, zoals die in Limburg en de Ardennen zijn te vinden en het liefst ook nog wat echte bergen. Langere, geleidelijke klimmetjes van minimaal een kilometer of vijf. Al heb je wellicht vaker geklommen en afgedaald, als je iets langere tijd niet hebt gedaan dan is het toch weer even wennen. Om te voorkomen dat je tijdens het evenement eerst weer moet zoeken naar je tempo, cadans en ademhaling en om het klimgevoel weer te krijgen raden wij je aan om in het begin van het seizoen al wat klimmetjes op te zoeken.

Speciaal voor deelnemers van The Cycling Academy organiseren we op zaterdag 21 en zondag 22 maart een trainingsclinic vanuit de Amstel Gold Race Xperience (AgrXp) in Valkenburg. De clinics zullen begeleid worden door de NTFU trainers van The Cycling Academy. Tijdens de clinics besteden we natuurlijk extra aandacht aan klimtechniek, maar ook andere trainingstips zullen onderdeel van het programma zijn. Het is mogelijk om één clinic te volgen maar je kunt er ook beide dagen bij zijn. Ook organiseren we eind mei een trainingsweekend in de Ardennen. Kortom, voldoende mogelijkheden om je klimvaardigheden eens wat op te vijzelen en om eens buiten te fietsen met jouw The Cycling Academy fietsmaatjes.

Klik hier voor meer informatie over onze trainingsclinics.

Klik hier voor meer informatie over ons trainingsweekend.